August 2022

Velkommen hjem fra sommerferie.

Nyhedsbrevet indeholder indbydelse til sommerfest og nye Mad og foredragsarrangementer.
Men også vigtigt : nyt om vores bedding og til sejlerskoleeleverne nyt om eksamen og tilmeldinger. Som noget nyt er en vækstedsgruppe kommet i gang. De holder arbejdsweekend og har brug for flere hænder blandt til oprydning i vores værksteder.

Endelig har vi lidt minder fra Sankt Hans og Kapsejlladsskolen.

Så gå bare ombord.

FREM 125 ÅR OG STADIG I VIGØR

SOMMERFEST LØRDAG 27.August

Dagens program:
Kl. 10 Opti race for alle interesserede.
Tilmelding på listen i Skipperstuen eller på mail til frem@oesf.dk senest d. 22.8.22

Kl. 14 Kaffe/te og kagebord

Kl. 16 Præmieoverrækkelse

Kl. 18.30 Fællesspisning ”Grillmenu med tilbehør” til den gode pris af kr. 150,- I vælger selv mellem forskelligt kød og griller det selv på grillen. Forskellige salater og brød står klar som tilbehør.
Tilmelding til middagen kan ske på listen som hænger i Skipperstuen eller på mail til frem@oesf.dk senest d. 22.8.22

Kl. 20.30 Tanstrup Hesse Duo spiller op til dans

Der vil være salg af øl, sodavand og vin gennem hele dagen og aftenen til rimelige priser. Håber vi ses.

VÆRKSTEDSWEEKEND. Tilmelding kan stadig nås.

FREM FYLDER 125 år i år

125 år med sejlads, sammenhold og seje traditioner.

HUSK DER KOMMER FLERE HYGGELIGE FESTER OG ARRANGEMENTER I LØBET AF ÅRET.

foto: Henriette Barbara, Lindeneg

SÆT KRYDS I KALENDEREN : STANDERNEDHALINGS/SKOLEFEST 29.OKTOBER

MAD OG FOREDRAG I DEN KOMMENDE SÆSON ?

Den sidste torsdag i vintermånederne slår vi dørene op til 10.sæson af Mad og Foredrag. Det sker i oktober,november, januar, februar, marts .
Vi mødes kl. 18.00 og spiser sammen kl.19.00 kommer en eller flere spændende foredragsholdere.
Sæsonen 22/23 er ved at være på plads.
Torsdag 27/10: To års togt i Stillehavet som skipper på Nordkaperen. Christian Monberg.
Torsdag 24/11: Tursejjlads i den Botniske bugt, Henrik og Birgit
Torsdag 26/01: Sejlklubbens historie gennem 125 år krudret med sjove anekdoter. Gorm Boa
Torsdag 23/2:
Torsdag 23/3: Sejlalads til Grønland med Vikingenavigation, Esben Jessen.

SÆT KRYDS I KALENDEREN

Nordkaperen i Stillehavet.

BEDDING OG BRO REPARERES.

I begyndelsen af august fik bestyrelsen den triste besked fra Havnefogeden, at vores bedding var så forvitret, så der ikke kunne tages både op med mindre, den blev repareret. Samtidig ville broen blive lukket, da den var så rådden, at det var farligt at gå på den.
Bestyrelsen blev straks indkaldt til et ekstraordinært møde og valgte et firma som reparerer det hele. Vi har lovning på, at det vil være færdigt inden optagning af bådene begynder.

Sankt Hans aften i klubben = Ny tradition ?

ved Birgit Ryaa Hansen.

Så er den sidste del af denne sejlsæson igang.

Du skal have styr på, om du kan nå 12 gange undevisningssejllads på dit eget hold, ellers skal du selv lave aftale med en anden lærer, så du kan sejle ekstra gange.( Telefonnumre står på listen ved trekantskuret).

Der holdes repetition i motorlære lørdag 17. September for de anden års elever der skal til førerprøve i år. Mødetid kl 10:00 ved trekantskuret - det er ikke et krav, at man møder, men et
tilbud inden prøven.

Der er førerprøve lørdag 24. September, her skal man afsætte hele dagen til dette, og søndagen 25. September er reservedag.
Der kommer mere information sidst i august. I kan læse lidt om prøve og krav på Sejlunionens side :

Der kommer mail til alle elever på sejlerskolen sidst i august vedr. vinterens kurser og sejlsæson 2023, så hold øje med jeres mail og tjek jeres spamfilter - mailen kan ende der.

Forårsafslutning på Kapsejlladsskolen.

Frem har en kapsejladsskole sammen med Sundet, Sejlklubben København og Kvindelig sejlklub.

Vi er i år 6 hold på 6 spækhuggere. Vi er nu nået så langt, at holdene kan sejle kapsejlads uden instruktør.
Mandag den 27. juni holdt vi forårsafslutning med en distancekapsejlads ud til den store røde bøje, over til gul bøje ved Charlottenlund fort og hjem igen.Der var sol og 29 graders varme.  Sundets 2 både kom bedst fra start og førte op mod den røde bøje. Vinden var 2-3 m/s SSØ og der blev sejlet en pæn spilerskæring. Umiddelbart før bøjen var der komplet vindstille og bådene blev samlet igen.
Et kvarter senere kom der en svag brise fra NØ, og her lå vores vores Spækuline til først at få den nye vind. Den rundede den røde bøje som nr. 1 og sejlede en foran for sværs til den gule bøje ved Charlottenlund. Her blev der igen sat spiler og bommet over. Vinden var stabil 3 m/s, men Søhesten fra Sundet halede langsom men sikkert ind på Spækuline.

Solen forsvandt og varme var trykkende. Vi så lyn over København og så kom regnen på fuld tryk. Ikke alle nåede at få sejlertøjet på. Kort efter gik vinden i vest og pludselig var der 8-9 m/s. Spækuline og Søhesten nåede lige at få spileren ned. Da Spækuline fik forsejlet op lå den dog tættere på vind end dens konkurrenter, hvilket gjorde at den passerede mållinjen som nr. 1.
NØGLER TIL KLUBBEN
MEDLEMMER DER VIL IND I KLUBHUSET, LOKALERNE OG TIL OMKLÆDNING OG TOILET KAN KØBE EN NØGLE PÅ KONTORET.

HAR DU P TILLADELSE
Den udleveres gratis på kontoret og gælder 2022.

HAR DU FÅET SKIFTET STANDER
ER din stander lidt medtaget, din både for stor og standeren for lille ? HUSK DET ER DIT ANSVAR AT DIN BÅD SEJLER MED REGLEMENTERET STANDER

NY STANDER KAN KØBES PÅ HAVNEKONTORET OG PÅ KLUBBENS KONTOR..
KALENDER:

ER DU INTERESSERET  I AT VÆRE PÅ FORKANT HER FINDER DU ALLE KENDTE DATOER FOR 2022.

Klubben udsteder medlemskort til alle medlemmer. Kan bruges som legimitation i andre sejlklubber i ind-og udland. Pris 20 kr.
Skal fornys en gang årligt ved henvendelse til klubbens kontor.
Gælder fra 1.april til 1.april.

ÅBNINGSTID PÅ KONTORET : TORSDAGE kl. 17.30 -19.00. TELEFON: 30290386, mobil 30113989

DEADLINE TIL NÆSTE NYHEDSBREV 10.september 2022